lørdag 24. oktober 2009



I løpet av årene har jeg blitt en skikkelig blondeelsker, og det mot alle odds. Jeg husker den gangen jeg gikk på tegning, form, farge og fikk oppgaven "Blonder og stas", og syntes oppgaven var så langt fra stas som det omtrent var mulig å komme. Den var desidert blant det årets verste oppgaver, kun slått på målstreken av sløydoppgaven hvor vi skulle lage KOSEKLUMP...
"Blonder og stas" ble dessuten ganske raskt omdøpt til "blonder og FJAS". I en av timene uniformerte til og med flere av elevene oss i blondebluser som en latterliggjøring av oppgaven, uten at noen tok notis av det. Tvertimot syntes de vi var sååå søte, og det ga oss vel heller en ekstra stjerne i boken...En skikkelig virkningsfull demonstrasjon med andre ord:-)





Mange år er godt siden den gang, og hangen og trangen til blonder og stas har vist en jevn oppadstigende kurve som nok ikke kommer til å flate ut med det første. Det samme har nok iveren etter glitter og glam gjort, men dette skyldes nok mest en miljøskade etter for mange år i SFO-verdenen...


Nå raider jeg loppemarkeder, Fretex og bruktbutikker for det de har av blondesaker, hekleduker og hardangersøm. I fjor var jeg til og med i butikken Blonder og stas (som faktisk ga navnet til oppgaven) på Bryggen i Bergen, og kjøpte med meg denne nydelige dåpsluen:


Blonder og stas kan brukes til så mangt. Det er jo lekkert i seg selv bare som dekorasjon, eller så kan man jo faktisk bruke det til å lage noe av. Søte kremmerhus til jul


eller blondehjerter besatt med perler...





Har planer om å lage mye sånt framover mot jul, kommer tilbake med oppdateringer av produksjonen:-)

Ha en fin lørdagskveld!

Klem fra hun med blondedilla


5 kommentarer:

  1. Fantastisk nydelig !! Jeg skal kjøpe julepynt hos deg, ja!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, så snill du er! Du får nå sjekke i morgen om det ser like bra ut i dagslys...

    Stor klem

    SvarSlett
  3. Må flire av dine memoarer fra skoletiden. Enig med deg at blonder har blitt mer stas med årene. Heklede duker og hardangersøm er kjempefint. Svigermor heklet dåpsluen til Lillegutt. Kjempefin den også.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Takk for kjempekoselige ord hos meg, det varmer! Så mye fint du lager! Og vedig morsomt at du stiller ut på Galleri Skjold, det er et steinkast unna der jeg bor. Lenge siden jeg har ært der nå, ska lta en tur igjen snart! :) Da skal jeg se etter dine ting og deg! God helg:) Heidi

    SvarSlett
  5. Først må jeg bare kommentere de flotte bildene, du er jo råflink!!
    Heldig du som har slike evner!
    Ta vare på håndarbeidene du, det er flotte verk!
    Gøy å gå på loppis å lete etter slike skatter.
    Elsker loppis ;O)

    Ha en fin kveld!
    Klem Linda

    SvarSlett