torsdag 11. mars 2010

Konfirmasjon



I dag tar jeg Ann Helen sin lille "oppfordring" om tips og ideer til konfirmasjon på ordet.

Det aller enkleste er hvis man har bestemt seg på forhånd for hvilke farger man vil ha til bordekkingen. Da sparer du sannsynligvis både tid og penger. Her snakker vi av erfaring.... Jeg tror jeg svidde av minst en tusenlapp i diverse lys- og serviettkjøp før jeg klarte å bestemme meg. En liten vinglepetter med andre ord. Nå er det noen år siden vi hadde konfirmasjon, så derfor tør jeg å meddele disse bomkjøpene for omverdenen. Regner nemlig med at nordlendingen leser dette..



Jeg begynte også å lage serviettholdere av perler,og brukte masse tid på dette bare for å finne ut at stående servietter egentlig var mye mer dekorativt. Og langt raskere. Et greit tips er å brette serviettene i god tid før den store dagen og legge dem i en eske. Serviettbretting synes gjerne ikke som den store tidsslukeren, men jeg kan love at når konfirmasjonen nærmer seg med stormskritt, så er hvert minutt dyrebart.



Det er ingen tvil om at konfirmasjon koster, så det kan være greit å spare noen kroner der det er mulig å spare. Synes jeg hører rå latter fra nordlendingen når jeg prøver å framstå som økonomisk.... Men jeg prøvde ihvertfall på enkelte områder. Jeg lagde nemlig alle blomsterdekorasjonene selv. Jeg brukte store glassfat med litt kant hvor jeg strødde oppå litt dekorsand og dekorerte med lys og blomster. Blomstene var fra sånne billigpakker kjøpt på Mestergrønn og lysene stort sett fra Nille. Var litt uheldig med de nydelige greine fra plommetreet vårt som vi brukte som pynt. De visnet temmelig fort i varmen... I begynnelsen av konfirmasjonsuken varslet værmeldingen 16 grader og sol konfirmasjonsdagen, og jubelen sto i taket over det flotte været. Da søndagen kom viste imidlertid gradestokken hele 26 grader i begynnelsen av mai. Hvem hadde trodd at det største problemet den dagen skulle være varmen? Men det ble en fantastisk dag,så fikk det heller være med litt visne greiner på bordet.



Også denne gangen gikk jeg for sydde bordkort. Jeg sydde på bittesmå stoffbiter som passet til lys og servietter, og brukte også biter fra serviettene for å få den perfekte matchen. I tillegg printet jeg ut små bilder av konfirmanten og sydde på. Om ikke de akkurat ble så lekre, så ble de ihvertfall litt morsomme.

Sånn i etterkant ser jeg jo at det ble litt vel mye jobb og stress, ihvertfall når vi i tillegg skulle lage all maten selv og. Men det ble en strålende dag og konfirmanten var veldig fornøyd, så da var det vel verdt det:-)

25 kommentarer:

  1. åå så vakkert ditt bord ble,har ikke konfirmasjon før om et år vi,men kjekt å lese å legge seg noe på minnet.
    masse gode tips,masse tid å penger å spare.klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Sannelig la du ned mye arbeid, og lekkert ble det!!
    Enig med deg at har man bestemt fargene, så er mye gjort, og blomsterdekorasjoner lager man selv. Det er faktisk en del å spare på det;) Og har man ikke nok tallerkener, hvorfor ikke ta et fra "hvert prestegjeld"...dekorativt det også;)

    SvarSlett
  3. Åå,det er jammen godt at det er to år til vår tur. Men eg gler meg also! har allereie byrja å tenke på tema og dekorasjon og det klør i fingrane etter å kjøpe inn, men... vente-vente!
    I mellomtida kosar eg meg med Alice i eventyrland-teselskap for 13-åringen i morgon! Trur eg må legge ut bilete i helga:)

    SvarSlett
  4. Heisann Sveis:-)
    Du la ned mye jobb, - det ser jeg som hadde konf. ifjor!!
    Nyydelig bord Barbro,
    -og fine farver til gutt
    ( skriver de " bak øret" til gutta boys!):-)
    Brettingen av servietter ble gjort to dager før her, men det tok jo tre timer..!
    Og man har jo som regel litt annet og pusle med..- så det jeg fant ut : Velg et ENKELT brettemønster.., ikke vannlilje etc,fniis!
    Bordkortene hos deg var jo såå fine - jeg printa ut ferdige på data`n:-)
    Okei - poenget med dette laange resonnemanget;-):
    Det er lurt å "gjøre det" en gang..,
    - så får man erfaring, he he!
    Tusen takk for skrytet Barbro - du er vel snill:-)
    Modellen er litt sur idag(tenner?), så action-bilder får komme til helgen tror jeg.
    MÅ jo ta bilder av jentene i like kjoler:-D
    Må nok finpusse mønsteret litt til også..-søsteren får baby snart( vet det blir jente):-)
    Ha en fin, fin kveld vennen:-)
    Smask, Hege.
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  5. PS! Jeg gir meg liksom ikke med en " smask" ser jeg -er som en dårlig kopi -brøøl!!

    SvarSlett
  6. Ja, bordene var superlekre, det kan jeg skrive under på.

    Det er jo ikke noe nytt når det gjelder deg, Barbro, for slik har det vært i barnedåpene også.

    Alltid like lekkert.

    Klem fra mamma

    SvarSlett
  7. Lekkert ;) Også sydde !!! bordkort da !! imponerende;))). Tok litt... tid tenker jeg .
    Nydelig bord og fin dag som du sier , da er liksom jobben glemt . Gleden tar over da ;)

    SvarSlett
  8. Fine farger du hadde på bordet, friske og vårlige!

    Klem

    SvarSlett
  9. Lekkert dekket bord! Fine og friske farger.

    Klem T

    SvarSlett
  10. Så lekkert bord! Som du har sett i mitt innleg så är det litt bryllups tanker i hodet mitt i dag og jeg funderer også på dette med pynting av bord. Jeg får pynte som jeg vill selv om vi skal ha middagen på en restaurang.Jeg har litt ideer og blir veldig inspirert av dine fine bilder.Jeg hatt det lite töfft seneste tiden (kommer nok og skrive litt om det i morgen) så jag har inte orkar med så mycket bloggande och annat tyvärr, men det ser ut som om allt ordner seg så nå känner jeg meg litt gladere.
    Stor klem til deg min käre venn!

    SvarSlett
  11. Det var et utrolig fint dekket bord, du min lille multikunstner!!! Man kan jo få prestasjonsangst av mindre, glad det er noen år til vi skal ha konfirmasjon.

    Ha en strålende fin kveld, vennen!

    Klem

    SvarSlett
  12. He,he kjenner godt igjen dette med å kjøpe, forkaste og kjøpe på nytt. Har noen runder der jeg også ja. Jeg er imponert over bordkortene dine - utrolig mye arbeide du har lagt ned i dette. Men de ble spesielle og flotte........

    SvarSlett
  13. Heisan..

    Ja konfirmasjon er et lite løft på den ene og andre måten... så lekre farger du brukte her!

    Og så supre personlige bordkort!! Klem

    SvarSlett
  14. Så flink du er! Ingen bombe at du kan dekke et så flott bord. Og bordkorta, da!

    SvarSlett
  15. Litt av en jobb du har lagt ned! Phu hu gruer meg allerede jeg nå til guttene mine skal konfimeres..

    SvarSlett
  16. Får nesten litt prestasjonsangst når jeg ser de flotte bordkortene du har laget. Vet ikke om de jeg lager blir like avansert... Vi står midt i oppussing av hovedbadet, så jeg klarer ikke helt å pense tankene over på konfirmasjon. Men er bare 6 uker til nå, så jeg må se til å få litt ting på plass etter hvert.

    Tusen takk for at du delte bilder og erfaringer med oss, masse gode og nyttige tips.

    Ønsker deg en flott helg, klem.

    SvarSlett
  17. Gud, så vakkert bord!!!:o))

    Tror jeg ansetter deg om ca. 11 år:-D :-D

    Kjempeflott var det!!:o))

    Og godt å høre at vi er fler som vingler litt!

    God klem Tonje

    SvarSlett
  18. Heisann Barbro...
    Du er bare så kreativ unge dame.. Ser virkelig frem til at du skal hjelpe meg med Maria sin konf.. Du må være med ned på Løyten en av dagene. Har søkt om fri på torsdag og fredag. Kanskje vi kan ta oss en tur da.
    Jeg kvir meg til dette, men jeg er så glad for hjelpen din.
    Klem

    SvarSlett
  19. Fine og friske farger du hadde på bordet! Vi skal ha konfirmasjon i august, og må nok snart starte planleggingen. Har tenkt å starte - nettopp med farger.
    Nå har moren min og vi diverse faste ting som brukes til "store" selskaper. Damaskduker og -servietter, håndmalte porselensbordkort (som vi kan skrive lett navn på) osv. Dermed blir det blomster, lys, evt servietter og annet stæsj - og selvsagt invitasjonene. Tipper det kommer til å gå en del tid til det siste.

    SvarSlett
  20. Så flott du har pyntet med friske, fine farger! Gøy med bordkortene også, selv om det sikkert var utrolig mye jobb med dem.

    Ønsker deg en fin fredag!
    Klem

    SvarSlett
  21. Wow, du er helt rå! Så stilig! Og takk for mange lure tips, alt du skriver om, er typiske feller for meg. Skal prøve å legge dem på minne, jeg får min første konfirmant om 1 år.
    God helg

    SvarSlett
  22. Så gjennomført og lekkert!
    De fargene kunne jeg oxo brukt, veldig meg :-)
    Her er det to år igjen til første konfirmasjon går av stabelen så jeg sparer dette tipset til det nærmer seg :-)
    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  23. Så vakkert bord! Skjønner veldig godt at konfirmanten var fornøyd. Det er ikke alle forunt å ha en slik kreativ mamma. Du er veldig god på å spre dine kreative evner på mange ting. :) Jeg blir så imponert av deg!
    Hvis du har tid, så ønsker jeg veldig gjerne at du lager et tekstilbilde for meg.

    Ønsker deg og dine en hyggelig fredagskveld!
    Nå må jeg rulle ut pizzadeigen. Chao!
    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  24. Mange fine tips, Barbro. Du er nå så flink også da :)
    Selv er jeg så heldig å ha en søster som elsker å holde på med sånt og så er hun blomsterdekoratør. Så hun har hjulpet oss både i bryllup, navnefest og konfirmasjoner. Superflink søster. :)

    SvarSlett
  25. Så mange fine tips. Jeg skal sende denne siden videre til en som har konfirmant nå til sommeren.

    Bordkortene er noe av det fineste jeg har sett: )

    SvarSlett