tirsdag 26. mars 2013

Aldri en påske uten



Aldri en jul eller påske uten hjemmelaget marsipan. Til påske lager vi kolibriegg a la Nidar, bare mye bedre:-) Store eggeformede marsipankuler dyppes i smeltet melkesjokolade som overstrøs med kakestrøssel. Så står det hele og stivner i kjøleskapet - hvis man klarer å vente så lenge da.

En koselig påskeaktivitet som både små og store kan være med på. Her i huset har ungene blitt noen racere på å skålde mandler, og det går jo lekende lett og fort når alle bidrar. Egentlig skal mandlene ligge og tørke en dag før de males, men vi slang de oppå et kjøkkenhåndkle på peisen, så da var det intensivtørking på en times tid:-)
Marsipan er enkelt å lage, men det tar bittelitt tid. Det er det imidlertid absolutt verdt!


Vi laget noen miniegg og små marsipanbrød  også.



Nå ligger påskemarsipanen i en lufttett boks i kjøleskapet og ingen får smake før skjærtorsdag.


Mor har satt hengelås på boksen:-)

10 kommentarer:

  1. Så herlig påskegodt,skjønne bilder. :)) Likte veldig godt kattebildene dine,såå flotte,du er så flink. :)
    Klem Mette.

    SvarSlett
  2. Nam,nam. Ser veldig godt ut!!!
    Kos deg med marsipan og GOD PÅSKE!!!
    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  3. Din flinkis som lager selv! Selv tyr jeg til Anthon Berg, men han kan jo sine saker så det får være greit ;)

    God påske til deg og dine!
    Signe

    SvarSlett
  4. Du er så flink altså,herlige bilder:))
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. De marsipaneggene høres farlig godt ut....Elsker hjemmelaget marsipan!!
    Kjempefine bilder! Nydelig liten fugl!!
    Klem Siri

    SvarSlett
  6. Så koselig og lage påskemarsipanen selv, og sikkert mye bedre!!
    Flotte bilder Barbro ♥

    Ha en fin påske!!

    SvarSlett
  7. Så flinke dere er! Koselig å kunne gjøre noe sammen med ungene. Mannen i huset hadde vært kjempefornøyd om vi hadde laget marsipan til han :)

    SvarSlett
  8. marsipan er jo bare så godt, synd vi ikke skal oppover så jeg kunne fått meg en liten smakebit hihihi. kos dere masse i påsken, og husk at dere er selvsagt hjertelig velkomne ned hit også:-) klem

    SvarSlett
  9. Mmm, så godt dette ser ut!! Marsipan er sååå godt :) Du har så mye fin påskepynt, og tar så fine bilder! Alltid en fryd å kikke innom her!
    Håper dere får ei riktig fin påske!! Klem,Randi.

    SvarSlett
  10. Mmmmm, marsipan er godt. Jeg har aldri prøvd å lage sjøl. Men jeg laga middagspai i går for første gang. Og den ble kjempegøy, så nå er jeg superstolt av meg selv. For her i huset er det vanligvis mannen som står for gourmetmaten. :)
    Veldig smart det der med å følge et nøste for å finne påske-egget. Det tror jeg at jeg skal prøve med guttene.
    God påske!
    Ellen :)

    SvarSlett