torsdag 4. april 2013

Nye kreasjoner i en fei



Jeg liker å sy, men er ikke spesielt flink, bortsett fra at jeg ikke er så verst på tekstilbilder. Men det er liksom en litt annen måte å sy på. Sånn klessying er jeg langt fra stø på...


Men det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg syr likevel. Gjerne så enkelt som mulig.


Jeg liker å bruke gamle topper som utgangspunkt for nye kreasjoner. Jeg klipper av en bit av den nederste delen på toppen og syr på et skjørt eller tube, som ganske enkelt er laget av et firkantet stoff som er sydd sammen i ene siden. Deretter er det snurpet litt sammen for å passe sammen med den avklippete toppen. Og så sys det hele sammen:-) Så kan man få seg en festtopp, tunika,


eller kjole i en fei. Veldig morsom måte å lage nye plagg på.


En annen gøyal måte å lage seg et nytt plagg på er å bruke gamle gardiner. Kappegardiner kan bli til fine skjørt. Her er kapper og alt beholdt som det er, og så er det bare sydd to sømmer i sidene og en løpegang til strikk øverst. Og vips har man et søtt sommerskjørt:-)


6 kommentarer:

  1. Genialt Barbro !
    Fine plagg du har kreert :)
    Har lenge tenkt på å prøve noe sånt...
    Fikk inspirasjon nå ;)

    Kos deg :)
    Janne

    SvarSlett
  2. Det ser utrolig flott ut! Jeg må jo si at jeg synes bildene dine er imponerende - det hadde aldri jeg fått til! Nå skal det sies at jeg ikke er noen stor racer på symaskina selv, men den som intet våger, intet vinner :)

    SvarSlett
  3. Du ER flink til å sy, uansett hva du måtte mene om det sjøl! Hvem som helst kan jo sy en rettsøm, så det å finne ut HVA man skal sy, og hvordan man skal omarbeide et gammelt plagg til noe nytt, det er jo design på høyt nivå! :)

    Veldig glad for alle de vårlige bildene dine også i kaoset her hjemme!

    Catje

    SvarSlett
  4. Synest du er utrulig flink til å sy eg og det du tryller fram,fantastisk i mine auge:))
    Fine dag til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Tror du undervurderer dine syferdigheter, for dette ble jo supert :)

    SvarSlett
  6. Å være flink til å sy handler ikke bare om teknikk men også om å se mulighetene i et stoff. Det er du superflink til. Jeg tror i grunn du hadde blitt veldig flink til å sy om du gikk opp et par hakk på vanskegraden også.
    Ellen :)

    SvarSlett